maanantai 1. joulukuuta 2014

Weihnachtsmarkt

Hyvää joulukuun ensimmäistä kaikille!
Vielä ainakaan musta ei oo tuntunut yhtään kummalliselta olla jossain muualla kuin kotona näin joulun aikaan, pääasia että sitä joulua jossain pääsee juhlimaan mulle oikeastaan. Kuitenkin täällä Saksassa on ihania jouluperinteitä ja meidänkin perheessä ekaa adventtia vietettiin mulle hieman erikoisten perinteiden kera (kirkko, aamun aloitus joululauluilla ja kamalimpien jouluvalojen bongailu) ja tänään pääsin taas kokemaan yhden sellaisen: Joulumarkkinat.
Suomessa ei ihan tätä kokoluokkaa ole joulumarkkinat mitä täällä Saksassa ja oon jo ihan rakastunut tähän jouluhössötykseen täällä. Viikonloppuna kävin Gelsenkirschenissä katsomassa Schalke-Mainz -peliä Amelien ja tämän sedän kanssa, jonka jälkeen mentiin Dortmundiin syömään maailman herkullisin kiinalainen/japanilainen buffetti ja sen jälkeen käytiin nopeasti pyörähtämässä joulumarkkinoilla. Viime viikolla olin myös ekaa kertaa Koblenzissa host-äidin kanssa ja siellä käytiin kanssa joulumarkkinoilla. Eli oikeastaan nämä Montabaurin joulumarkkinat olivat mulle jo kolmannet viikon sisään, mutta virallisesti ekat koska tänään pääsin ekaa kertaa juomaan glögiä ja oikeasti pyörimään tuolla. 
blogi 6
Paikalla oli yllättävän paljon ihmisiä, ja Rathausella oli esiintymässä paikallisen koulun musiikkiluokka jotka soittivat joululauluja. Sen jälkeen sytytettiin ensimmäinen Rathausen ikkunoihin rakennettu "joulukalenteriluukku", joita ovat siis tehneet paikalliset koulut ja yhdistykset. Joka päivä nyt joulukuussa tuolla pääkadulla kello 16:45 "avataan" siis seuraava joulukalenteriluukku ja sitä ennen on joidenkin paikallisten nuorten pitämä esitys.
Tänään käytiin myös katsomassa mulle toista matkalaukkua, koska vaihdan ekaa kertaa perhettä heti joulun jälkeen ja en todellakaan tule saamaan tavaroitani yhteen matkalaukkuun ängettyä. Ja takaisin aijon tulla vähintään kahden ison matkalaukun kanssa, joten miksi en sitä heti hyvissä ajoin ostaisi? Ei ainakaan tarvitse sitten vikoina viikkoina stressata siitä asiasta.
blogi 5
Muutenkin täällä elämä sujuu ihan mainiosti. Pääasiassa oon tosi onnellinen ja aamuisin herätessäni alan jo samantien ajattelemaan ja puhumaan saksaksi, eikä kouluunkaan herääminen aamulla aikaisin haittaa. Kävin taas viime viikolla vaihtamassa kurssejani ja tällä hetkellä oon tosi tyytyväinen valintoihini: englanti pääaineena vaihtui historiaan, uskonto etiikkaan ja ranskan opiskelut mun osalta jäivät tuohon parin kuukauden kärsimiseen. Tänään tehtiin myös mun eka työhakemus ja CV saksaksi host-äipän avustuksella, koska olen hakenut Praktikum (tet) -paikkaa paikallisesta sairaalasta ja mulla on sinne työhaastattelu ylihuomenna. Musta kyllä hieman naurettavaa, että jotain parin viikon Praktikumia varten pitää mennä haastatteluun ja lähettää mukana ihan virallinen CV, mutta toisaalta koska näillä ei oo oppiaineena mitään opon kaltaista niin eihän nää muuten varmaan oppisi tekemään Lebenslaufia (=elämänjuoksua) (=CV:tä)) itsestään.
blogi 4
13 päivän päästä mulla on synttärit ja täytän vihdoin 18 vuotta ja suunnitelmat sille viikonlopulle ovat jo aika selvät: Perjantaina joudun missaamaan koulumme Schulball -tanssit, koska lähden Dortmundiin Amelien luokse! Perjantaina ja lauantaina teemme jouluostoksia, kokkailemme, käymme leffassa, hengailemme Amelien kavereiden kanssa ja teemme muuta hauskaa, ja sunnuntaina tapaamme host-vanhempani Kölnissä. Ovat järjestäneet mulle sinne jonkun yllätyksen, jonka sisällöstä mulla ei ole mitään hajua. Yllätykset on kuitenkin aina kivoja, vaikka vihaankin niiden odottamista ja tätä tiedostamattomuutta. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti