sunnuntai 14. syyskuuta 2014

Mein liebe Dorf

Hallo alles!
Ensimmäinen kouluviikko täällä Saksassa takana. Vaikken saksalaiseen koulujärjestelmään kovin rakastunut ole (puhelinkielto, jotkut opettajat ei anna lupaa juoda edes vettä tunnilla..) niin hengissä selvisin. Kouluni on tosi iso ja rakennuksia on monia. Jokaisena päivänä oon ollut väärillä tunneilla ja muuten vaan eksyksissä, sillä esim. luokkien numeroissa ei ole mitään järkeä. MSS19 vaan sattuu olemaan jossain ja MSS20 ihan toisella puolella koulualuetta. En vaan tajua. Kävelen ympäri koulualuetta koulun kartta kädessäni ja vaikka kysisinkin apua, saatan silti päätyä väärään paikkaan. Kyllä se toivottavasti siitä vielä helpottuu.

Eilen olin Isabelin ja Maiken (Amelien kaverin pikkusisko ja sen kaveri) Holler sightseengillä. Hollerissa on siis asukkaita noin 700, mutta se on kuitenkin oma kylä eikä esim. osa Montabauria. Hollerissa on leipomo, kauneussalonki, autokoulu, pyöräkorjaamo, urheiluhalli, päiväkoti ja ruohonleikkurikauppa. Ja tietenkin kirkko. Oikeesti Saksassa ihan pienimmissäkin kaupungeissa on iso kirkko tai kirkot (katolinen ja luterilainen), mikä on musta tosi outoa koska Suomessa pienissä kaupungeissa on ennemmin ruokakauppa tms. kun kirkko. Täällä kyllä on muutenkin uskonto isompana osana ihmisten arkea kun Suomessa mun mielestä.
blogi 2
blogi 1
Aika tavalliselta Saksalaiselta kylältä tää näyttää. Holler on oikeestaan kokonaan mäkeä, ja mäen juurella on alemmassa kuvassa oleva Rathaus, kirkko ja "Altstadt" eli vanha kaupunki, jossa on ehkä yks talo. Mä asun tällä hetkellä mäen puolessavälissä, seuraava perhe asuu tästä ehkä 50m alempana ja meijän talolta näkee mun vikaan perheeseen. Ekalla viikolla kaikki mun hostperheet tuli meille illalliselle, eli pääsin tapaamaan heidät kaikki kerralla. 
Tässä perheessä arkisin asuu vaan hostäiti ja hostisä mun lisäks. Kerran kuukaudessa mun hostsisko Amelie tulee Dortmundista kotiin ja toisen hostsiskon, Magdalenan tapaan vasta helmikuussa jolloin hän tulee takaisin Saksaan yliopistovaihdosta Malagasta. Hän opiskelee ihan Sveitsin rajalla, joten ei tulla silloinkaan montaa kertaa näkemään. Näillä on myös poika joka on tällä hetkellä Brasiliassa vaihdossa. Myös molemmat hostsiskot on ollu vaihdossa.
Seuraavassa perheessä on äiti, isä, 14-vuotias poika ja koira. Äiti käy kanssa kuorossa, joka varmaan aloitan ensi viikolla. Heille tulen muuttamaan joulun ja uudenvuoden välissä.
Viimeisessä perheessä on äiti, isä ja kolme yli 20v poikaa. Pojista yksi muuttaa parin viikon päästä Australiaan, toinen asuu Frankfurtissa ja kolmas kotona. Isä vetää Hollerissa sulkapalloa nuorille, ja mäkin kävin siellä kokeilemassa. Vaikka oonkin ihan surkea, niin varmaan menen ensi viikollakin. :)
blogi 4
blogi 3
Teen varmaan erikseen postauksen mun huoneesta ja ylipäänsä tästä talosta, mutta lyhyesti sanottuna viihdyn tosi hyvin täällä. Mun huone on väritykseltään oranssi ja tosi lämpimän olonen; mulle oltiin tehty sellasia lappuja joka paikkaan missä luki esim. että laita tähän seinälle kuvia parhaista tapahtumista vuotesi aikana yms, ja musta ne oli tosi ihania! Ilmeisesti Magda oli tehny ne ennen Espanjaan lähtöään. Hän oli ostanu mulle myös avaimenperän kotiavainta varten ja päiväkirjan.
Viikonloppu hurahti vuoden viimeisessä Kirmesissä ja Amelien kavereihin tutustuessa. Tänään Hollerissa oli joku luontojärjestön pitämät myyjäiset, missä tehtiin jotain visailuja liittyen luontoon ja syötiin paljon kakkua. Vaihtarikilot, here I come!
blogi 5
Nyt meen kattoon Itse ilkimyksen auf deutsch, joten tschüs!

2 kommenttia:

  1. Ihanaa että viihdyt, vaikuttaa tosi mukavalta paikalta ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Välillä kyllä kauhee ikävä mun rakkaita siellä ♥

      Poista