perjantai 10. lokakuuta 2014

Meine Schule

Vihdoin ajattelin saada aikaiseksi teille esittelyä tästä mun koulusta ja muutenkin Saksalaisesta koulujärjestelmästä ainakin täällä Rheinland-Pfalzissa jossa siis asun. Kerron ensin ihan perustietoja. Kouluni nimi on siis Mons-Tabor Gymnasium (MTG) ja koulussa on oppilaita reilut 1 500. Se pitää kuitenkin sisällään kaikki luokat ala-asteesta (5-10) überstufeen (11-13). Suomen lukiota vastaa siis toi überstufe, jonka ekalla luokalla (11) mä oon. Mun luokka-asteella on yhteensä seitsemän Stammkurssia, eli luokkia. Näihin luokkiin jakauduttiin pääaineiden mukaan, eli esim mulla on Sozialkunde yks pääaineista niin oon SK lk 1 luokalla, eli Yhteiskuntaoppia pääaineena opiskelevien ryhmässä 1. Tiedän, kuulostaa hankalalta ja monimutkaiselta ja sitä se myös on. 
blogi 2
Koska joudun jokatapausessa "toistamaan vuoden" Suomeen palatessani lukiossa, koulussa mun ei siis tarvitse saada numeroita. Kuitenkin esim. Yhteiskuntaopin tunneilla joudun ihan tosissani tekemään töitä mm. esitelmien ja kokeiden muodossa. Ensi viikon tiistaina joudun ensimmäiseen suureen kokeeseeni täällä Saksassa. Haha, mitähän siitäkin tulee kun en varmaan edes kysymyksiä ymmärrä. 
Saksassa opettajia siis teititellään ja überstufella jotkut opettajat teitittelee myös oppilaita. Mulla tulee aina niin vanha olo kun joku puhuttelee mua "Sie" -muodossa, mutta eiköhän siihenkin ajan kanssa totu. Toi teitittely on välillä tuottanut mulle vähän vaikeuksia ja usein joudunkin sopertamaan du- ja sie -muotojen välillä aika kauan ennenkuin saan sanottua sanottavani. Opettajat eivät kuitenkaan ole pahastuneet vaikken ole muistanut sanoa Sie, sillä olen sanonut että Suomessa sanotaan ihan sinä niin ovat sitten ymmärtäneet vähän mun "hölmöilyjä". 
blogi 1
Koulun urheilukenttä ja taustalla Schloss Montabaur, joka iltaisin hohtaa keltaisena tänne meille asti.
Täällä tää lukio vastaa mun mielestä enemmänkin Suomen yläastetta puhelinkieltoineen ja ulkoiluvälitunteineen. Mä en muutenkaan oo kovin ihastunut tähän Saksalaiseen koulusysteemiin, mutta kyllä täällä nyt yhden vuoden kestää. En kuitenkaan esim. tajua miksi opettajien pitää aina tehdä kirjallisia kyselyitä ja muutenkin käydä ihan omin silmin katsomassa että kaikki ovat tehneet läksynsä. Suomessa lukiossa ajatellaan sen olevan jokaisen oma asia, tekeekö ne läksyt vai ei, ja pakko sanoa että mä pidän enemmän siitä tyylistä. Myös toi tuntien kesto on ärsyttävän lyhyt, kun Suomessa on jo niin tottunut siihen 75 minuuttiin, että täällä nää 45 minuuttiset tunnit tuntuu menevän ihan supernopeasti.
blogi 3
Uusi ja vanha Sporthalle
Mun piti kesällä valita itselleni täällä opiskelemani pääaineet (LK) ja yksi vieras kieli espanjan, ranskan ja latinan välillä. Koska noista espanja oli ainoa jota osasin sen pari sanaa, valitsin sen. Täällä mulle kuitenkin valkeni, että muut ovat opiskelleet espanjaa jo kaksi vuotta ja minä vain yhden kurssin. Kävin sitten tiedustelemassa muita vaihtoehtoja espanjan tilalle, ja nyt opiskelenkin sitten ranskaa nollakurssilla kahdeksan ammattikoulusta vaihtaneen pojan kanssa. Pääaineeksi piti valita yksi reaali, joksi valitsin yhteiskuntaopin. Tiedeaineeksi vaihtoehtoina oli fysiikka, kemia ja matikka, ja joku niistä oli pakko valita joten päädyin matikkaan. Tänne tullessani heti ekalla tunnilla kuitenkin tajusin pääainematikan vastaavan Suomen pitkää matikkaa ja sen vaihdoin siis pois aika nopeasti. Leistungskurs-aineita opiskellaan viisi kertaa viikossa 45min, jonka takia myös halusin matikan pois. Nyt opiskelen Grundkurs (pakollinen aine) matikkaa ja sitä on vain kolme kertaa viikossa. Parempi näin siis. Pääainekieleksi piti valita ranska, saksa tai englanti ja valitsin tietenkin englannin. 
blogi 4
Koulun pihaa, jossa sitten värjötellään aina pidempinä välitunteina. Viel spaß
blogi 5
Tässä rakennuksessa sijaitee koulun Kioski, luokat 5-9 (meno on siis kun päiväkodissa), remontissa olevat luokat, pari tietokoneluokkaa ja muutama MSS-raum, jotka on siis überstufen opiskeluun tarkoitettuja. Ala-astelaiset opiskelee aina samoissa luokissa, kun taas me vaihdetaan luokkia aina taukojen aikana.
Saksassa myös puuttuu joitain meille suomalaisille täysin normaaleita kouluaineita, kuten filosofia, terveystieto ja psykologia. Taideaineet (tai siis kuvis ja musa) on myös ainakin Kallion tunneista tosi paljon eroavia, koska koulussa ei edes ole soittimia tai maalaustarvikkeita yms. joten tunneilla analysoidaan vaan jotain rakennuksien kuvia tai opiskellaan musiikin teoriaa ja historiaa. Muutenkin ikävöin ihan hirveästi Kallion taideaineita. Oon kyllä niin onnekas kun oon päässyt Kallioon opiskelemaan, en tiiä miten mun pää olis kestänyt tavallisessa lukiossa ilman taideineita. Katson muuten vamaan joka päivä jotain aamunavausvideoita tms. videoita Kalliosta, koska ne saa mut vaan niin hyvälle tuulelle ja niitä katsoessa on ihana fiilistellä omaa kouluaan. 
blogi 6
Pahoittelen, että tuli jotenkin ihan katkonaista ja varmasti myös hankalalukuista tekstiä. Oon koittanut kirjoittaa tätä postausta tosi monta tuntia jo, ja nyt vaan halusin saada sen julkaistua ja painua nukkumaan. Seuraavalla kerralla parempaa laatua luvassa, okei? :)
Gute nacht! 

2 kommenttia:

  1. kyllä suomessakin ihan tavallisessa lukiossa piirretään ja maalataan ja lauletaa. ei siellä opetella tollee noin paljoo teoriaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kyllä mä sen tiiän, sanoin että täällä ei ja että ainakin kalliossa me just piirretään ja lauletaan enemmän :)

      Poista